Acerca de

Rockelstads_slott_2017.jpg

Spela lärare

Vad krävs av den som vill spela trolldomslärare?

De två absolut viktigaste kvaliteér vi söker är kompetens och passion. Du skall kunna ge barn en trygg och ändå sprudlande magisk upplevelse. Du skall hålla i, ur folkbildningsperspektiv sett, givande lektioner inom nordisk trolldom, folktro eller historia, blandat med Umbra Lyceums saga. 

 

Lektionerna skall vara anpassade till åldersgrupperna (10-15 år i olika klasser) och vår målbild är att barnen har utvecklats som personer när en lektion är över. Det kan vara genom en kombination av nyfunnen kunskap och kanske stärkt självkänsla, gemenskap eller wow-känsla.

 

Under lajvet kommer du hålla flera lektioner. Dessa lektioner är ditt ansvar att utforma. Det du kommer lära ut begränsas av den fiktionen som finns och vad som går att lösa rent praktiskt. Tex kan du inte lära ut Quidditch då det inte existerar i den här världen. Det finns en budget avsatt per ämne, du kommer få ha en dialog med oss arrangörer över vad du önskar skapa och köpa in, så kan vi slå ihop våra kunskaper och skapa magi för barnen tillsammans. 

 

När du skapar karaktären och lektionerna så tänk att det är något speciellt, du ska ge eleverna en upplevelse att minnas. Våga drömma. Folkbildningen är ett av våra viktigaste värdeord i detta projekt. Därför vill vi att du skall väva in historia eller kunskap från vår verkliga värld tillsammans med magin. Din karaktär får gärna vara karismatisk, spännande eller kufisk. Till exempel som Gandalf, professor Trelawney eller Mary Poppins. 

 

Att spela en roll som skrämmer eleverna är inte lämpligt. Det kommer finnas andra roller som kan vara skrämmande och eller nervkittlande för barnen. Vi har valt att alla lärare skall vara trygga karaktärer.

 

Att vara en trygg vuxen person. Detta är det absolut viktigaste för oss. Det är därför viktigt att du skapar en roll som kan bemöta barnen på ett positivt och tryggt sätt. Alla elever ska känna sig välkomna och sedda, att de får utrymme att vara sig själva. Det är viktigt att se alla eleverna i gruppen. Till exempel hälsa på alla i dörren och röra dig runt i rummet och prata med och hjälpa alla i gruppen kan vara saker som skapar förtroende. Du ska vara bekant med vad “lågaffektivt bemötande” innebär och kunna tillämpa det på en nivå som gör att individen och klassen mår så bra som möjligt.

 

I elevgrupperna kommer det säkert finnas elever med diagnoser inom NPF spektrat vilket gör att lågaffektivt bemötande är att föredra. Därför behöver du också göra dina lektionsplaneringar mycket tydliga så att eleverna kan följa det som ska göras. Tänk på att inte bara hålla föreläsning utan att blanda teori och praktik. Lektionerna ska vara roliga upplevelser för eleverna.

 

Vi kommer att hålla en obligatorisk workshop i lågaffektivt bemötande och NPF för att du ska känna dig trygg med att bemöta barnen på bästa vis. Workshopen kommer vara online söndagen den 27/3 kl 15-16. Du som blir antagen kommer att få en länk. 

 

Vi ser fram emot att möta din unika skaparglädje och föra in den i Umbra Lyceums magiska värld!